دوره‌های آموزشی, سنگ‌نوردی طبیعت, گزارشات صعود

گزارش کلاس کار آموزی سنگنوردی ماکو سال 88

گزارش کلاس کار آموزی سنگنوردی ماکو

چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه 29 -30 و اول آبان 1388

روز چهارشنبه 29 مهر ماه ساعت 9 صبح با خودرو سواری جهت شرکت در کلاس کارآموزی سنگ نوردی طبیعی ماکو به طرف این شهر حرکت کردیم. چهار نفر از اعضای کانون کوهنوردان اوراز مهاباد شامل: رزگار قرنی، آرش اسماعیل‌زاده،‌ کسری قاضی و کیان صدقی در این کلاس شرکت کردند. من هم راننده بودم! این کلاس‌های کارآموزی زیر نظر مدرسه هیمالیانوردی استان آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود. برای اولین بار در ایران مدرسه هیمالیانوردی در سال 1381 توسط آقایان حسین قربانی و زنده یاد محمد اوراز تاسیس شد و سپس اساسنامه ‌آن جهت تشکیل در سایر استانها به فدراسیون کوهنوردی ارسال گردید.

پس از عبور از ارومیه و سلماس ساعت 11:30 به شهر خوی رسیدیم و هر کدام یک لقمه سیب زمینی کبابی و تخم مرغ بدون کره از دستان دست فروش کنار خیابان گرفتیم که توصیه میکنم شما هیچ وقت این کار را نکنید چون دستفروش با همان دستان خود تمام کارهای تهیه لقمه را انجام داد و خدا را شکر شانس آوردیم چیزیمان نشد. بعد از خوی به سه راهی معروف اوغلو میرسیم، جائی که جاده ترانزیت بین‌المللی مرز بازرگان را به مرند و تبریز متصل میکند. سمت چپ که بپیچیم تا ماکو بیشتر از 130 کیلومتر راه باقی است. ساعت 13:30 وارد شهر ماکو شدیم.(روی ماکو کلیک کنید). بلافاصله بعد از ما تیم سنگنوردان نقده با یک دستگاه مینی‌بوس اداره تربیت بدنی به سرپرستی آقای حسین قربانی رسیدند. در خوابگاه اداره تربیت بدنی ماکو ما پنج نفر در یک اتاق دارای  پنج تخت خواب مستقر شدیم. ملافه‌ها خیلی کثیف بود همه رو جمع کردیم ببریم خشکشویی، آدرس که پرسیدیم مسئول خوابگاه ملافه‌هارا از ما با عصبانیت گرفت و گفت ملافه تازه نداریم، فکر کردیم خودشان بعد از شستن ملافه‌ها را پس میدهند ولی تا جمعه خبری از ایشان نشد. بچه‌ها از بلوزهای خودشان بجای روبالشی استفاده کردند و من هم دو پتو اضافه تو ماشین داشتم. دیگر در این مورد صحبتی نکردیم. البته مطمئن هستم اکثر خوابگاهها اینچنین است. شاید خوابگاه تربیت بدنی مهاباد هم بهتر از این نباشد. خوبه مسئولین یک سری بزنند و جایگاه و شخصیت ورزشکاران را در نظر بگیرند. حتما هیچکدام از ما در منزل خود اینگونه نیستیم. ولی چرا مکانهای عمومی چنین بلائی سرشان می‌آید نمی‌دانم.

رئیس هیات تربیت بدنی در نهایت محبت به ما خوش‌آمد گفت و روبوسی کردیم. ساعت 16 در سالن اجتماعات اداره حفاظت محیط زیست ماکو جلسه افتتاحیه برگزار شد. در این جلسه سنگ‌نوردان شهرهای مهاباد، نقده،‌ خوی و ماکو حضور داشتند. در این جلسه از پیشکسوتان کوهنوردی ماکو از سوی مدرسه هیمالیانوردی تقدیر شد و آقای قربانی تاریخچه تاسیس این مدرسه و چگونگی تشکیل کلاسهای آموزشی را بیان کردند. بعد از شام در خوابگاه کلاس تئوری توسط آقای مرتضی لطف‌الهی (از ارومیه) به عنوان کمک مربی برگزار شد. صبح روز پنج‌شنبه ساعت 6 بیدار شده به طرف محل کلاس عملی زیر کلاهک ماکو حرکت کردیم. ساعت 8 صبح مربی کلاس آقای بهنام جدائیان به ما پیوست و پس از صرف صبحانه کلاس عملی سنگنوردی طبیعی  شروع شد. ساعت 13 ناهار در زایر سرا و مسجد کناری قلعه قدیمی و زیر کلاهک صرف شد. کلاس بعد از ظهر تا تاریک شدن هوا ادامه داشت. صبح روز جمعه (روز سوم) کلاس عملی در صخره‌های مقابل کلاهک و در سمت جنوب شهر ادامه داشت. در این دوره که به مربیگری آقای بهنام جدائیان برگزار شد و برای بچه‌ها بسیار مفید بود آقایان مرتضی لطف‌الهی و احسان رحیمی به عنوان کمک مربی در برقراری کارگاهها و جمع آوری آن و آموزش سنگنوردان  بسیار فعال بوده زحمات زیادی کشیدند. کوهنوردان ماکو در پای صخره سبد داغی نان و کباب داغی هم به بچه‌ها دادند جهت نمک گیر شدن ! که خیلی چسبید. باید اینجا از این عزیزان و بخصوص آقایان علی محمدی و  سیامک حسن‌نژاد تشکر کنم. البته چند نفر که متاسفانه اسامی آنها به یادم نیست خیلی تلاش کردند که سیامک باید در یک پیام اسامی ایشان را برام بنویسه بخصوص دوست عزیزی که کبابها رو سیخ میکرد.

بعد از صرف ناهار و گرفتن عکس دسته‌جمعی ضمن اعلام پایان کلاس عملی ساعت 15(قرار شد آزمون کتبی  چند هفته بعد در نقده برگزار شود)بعد از خداحافظی و تشکر از دوستان  به طرف پایین حرکت کردیم و بلافاصله به طرف مهاباد برگشتیم. ساعت 20 در مهاباد بچه‌ها رو رسوندم در خونه‌هاشون و همراه کیان اولین کلاس آموزشی من پایان یافت.