کوه نوردی, گزارشات صعود

۸۷/۱۲/۰۶ تا ۰۹/۱۲/۸۷

سرپرست برنامه : اسماعیل کریمی افشار

تعداد شرکت کننده ۱۵ نفر – وسیله نقلیه پراید ون (کاروان) از ۶ تا ۹ اسفند ۸۷

موقعیت جغرافیایی: این محل در استان کرمان واقع شده است که تقریباً در جنوب شرقی کشور عزیزمان ایران قرار گرفته ویکی از استانهای کوهستانی کشور بشمار می رود. در این استان قلل مرتفی مانند قله هزار 4517 و قله لاله زار 4400 ، قله جوپار یا سه شاخ 4135 ، قله پلوار4233، قله کوشا،4400 قله  علم شاه 3741 و غیره ……

این استان علاوه بر کوه های مرتفع و آثار تاریخی و مناطق گردشگری دارای جاذبه های بسیار مهم است. مثلاً اولین تمدن به نام « آراتا » در حاشیه کویر شهدا تشکیل گردید یا شهر کوتوله ها یا درفش کاویانی ها با قدمت بیشتر از هفت هزار سال که در شهداد به دست آمد و کلوت های شهداد که در دنیا بی نظیر است .همچنین تل های نباتی بنام (ــــ) یا ارگ قدیم بم بزرگترین بنای خشتی جهان که در اثر زلزله ویران شده یا ارگ(رائن) حمام گنج علیخان، مقبره شاه نعمت الله ولی در ماهان، باغ شازده و قریه تاریخی (کنار صندل) درجیرفت که درسالهای اخیر کشف و آثار عتیقه آن متاسفانه دراثر حفاری های غیر مجاز به یغما رفته است.

این استان از نظر کشاورزی و موقعیت آب و هوا و زمین در دنیا بی همتاست در شهرستان شهداد که گرمترین نقطه کره زمین نزدیک آن است خرما و مرکبات آن معروف است در شهرستان کرمان و رفسنجان محصول پسته صادرات جهانی دارد . سالیانه بیش از 6 میلیون لیتر گلاب که اسانس آن به کشورهای عربی صادر می شود و از همه مهمتر شهرستان جیرفت بخاطر تقریباً یکنواخت بودن فصول زمین دوتا سه بار در سال کشت می شود وچون سرما نمی زند بوته ها سالها عمر می کنند در فصل زمستان انواع صیفی جات حتی هندوانه بصورت گلخانه ای کشت و به تمام نقاط ایران صادر می شود.

انواع مرکبات: مثل پرتغال ، نارنگی ، لیمو شیرین ، لیمو ترش –انبه ، نارنج گریپ فروت حتی خرما با روشهای سنتی و مکانیزه با آبیاری قطره ای کشت می شود

هلیل رود: تنها رود خانه جیرفت است که اخیراً سدی بر روی آن بسته شده دشت جیرفت تقریباً شن زار است و آب در سفره های زیر زمینی در سطح بالاتری  قرار دارد . جاههای کشاورزی بجای جاه عمیق ، بیشتر نیمه عمیق است

و در شهرستان جیرفت چاهی بنام ارتیزین یا جهنده که آب خود بخود از زمین می جوشد وجود دارد.

سلسله جبال بارز یکی از رشته کوههای مهم کرمان است که تقریباً بین جیرفت و نرماشیر وبم قرار گرفته و ده بکری منطقه ییلاقی شهرستان جیرفت سر راه کرمان واقع شده و قله معروف آن شیرکوه از سلسله جبال بارز است.

بلندترین قله سلسله جبال بارز قله علم شاه به ارتفاع3471 متر و آبشار (وروار) بلندترین آبشار ایران و خاورمیانه که در ارتفاع 2000 متری ازسطح دریا در غرب این قله است .ارتفاع آبشار بین 115 تا138 متر نوشته شده است .

جاذبه های دیگرآبشار

اول:عکس صورتک بسیار زیبائی است که در یک لحظه و زاویه و موقعیت خاص یکی از همنوردان با ذوق بادوربینشان از آیشار گرفتند .در این عکس اگر به قسمت سمت راست آبشار در بالا نگاه کنید عکس این صورتک زیبا را می بینید که ترکیب سنگ وآب آن را ساخته است

دوم: بخاطر ارتفاع زیاد و قطرات آب رنگین کمانی در جلو آبشار تشکیل شده است که بسیار دیدنی است

سوم: چون دره بن بست است هنگام وزش باد آب توسط جریان باد به بالا بر می گردد و بصورت تکه های مانند یک دیواره فرو می افتد و صدای عجیبی می کند

چهارم: دیواره سنگی و آبشاری دیگر به ارتفاع 5 متر بربالای این آبشار عظیم و درختان بید و زیتون از جاذبه های دیگر این آبشار تماشائی می باشد.

بهترین فصل صعود این آبشار و قله زیبا و دیدنی روزهای آخر بهمن ماه می باشد . که شما در این زمان شاهد سه فصل از سال در یک 24 ساعت می باشید.

پنجم : وجودسه فصل در آن منطقه

وقتی به روستای رود فرق می رسیم هوا بسیار گرم و درختان پر از مرکبات بود. ((تابستان))در ادامه وقتی  به آبشار می رسیم .درختان بادام پر شکلوفه و گلهای نرگسی باز شده و چشم هر  بیننده ای را  به خود خیره می کند .((بهار)) وصبح روز بعد از آبشار وارد یخچالها و برفخانه های پوشیده از برف ویخ می شویم و شب آنجا بسیار سرد بود. ((زمستان))

این رشته کوه به علت صعب العبور بودن و دوری راه و نبود جاده مناسب از نقاط بکر و دست نخورده ایران است و اگر بخاطر داشته باشید سال گذشته روزنامه ها نوشتند که در این رشته کوه انسانهای اولیه پیدا شده اند.!؟

گیاهان منطقه: درختان اٌرس با قدمت بیش از هزار سال درختان زیتون وحشی بادام کوهی ، کهکم- تروت، آرچن- خرزهره(گیشه) بَنِه، تمشک، انار، گردو، زردآلو، انگور، نی، و …

حیوانانت وحشی: قوچ، میش، بز، پنلگ، خرس، گرگ ،جوجه تیغی، روباه، سمور، شغال

پرندگان: شاهین، کبک، دارکوب، مینا، کلاغ، گنجشک سیاه

در ابتدای حرکتمان وارد رودخانه ای  به عرض 100 تا200 متر  می شویم، که پوشیده از  سنگ لاخ و صعب العبور است مانند مسیر جان پناه علم چال تا دیواره، و هرچه به آبشار نزدیک تر می شویم برانبوه سنگهای غول پیکر افزوده می شود که در بستر رودخانه سر به سر یکدیگر نهاده و در بستر رود خوابیده اند واین سنگلاخی بودن از رودخانه گرفته تا گرده ها و دره ها تاقله یکسان است و در تمام طول مسیر شما پنج یا شش باغچه کوچک بیشتر نمیبیند بقیه همه سنگ است و سنگ

وجالب تر اینکه در یکی از یالها در ارتفاع حدود 2300 متر بعلت شکست و فروپاشی صخره ای عظیم پنج سنگ چند تنی مانند سرستونها تخت جمشید بر روی هم قرار گرفته اند.

مسیر صعود به قله و آبشار از سه طریق امکان پذیر است.

1- مسیر رودخانه( وُوَدِ) از آخرین باغچه حدود یک کیلومتر مانده به آبشار سمت راست جاده مارپیچ و پاکوب ازمیان سنگهای عظیم الجثه وصعب والعبور که گرده ای سنگی بین ما و آبشار قرار میگیرد و نیمه بالای آبشار قابل روئیت است.

2-  با صعود از مسیر سمت راست آبشار و عبور از یک دیواره حدود 15 متری و مشرف به آبشار و گذر از این  گرده جنگلی و سنگ لاخ به بالای آبشار می رسید که این یکی از مسیر های سخت رسیدن به بالای آبشار است

3- مسیر جاده مالرو رودخانه (کژوژ). که البته در صورت انتخاب این مسیر آبشار برایمان قابل روئیت نخواهد بود  و فقط برای برگشت یا صعود به قله مناسب است.

برنامه صعود

حرکت ازکرمان ساعت ۹شب روز  سه شنبه  6/12/87   –  ورود به جیرفت ساعت ۱ بامداد روز  چهارشنبه 7/12/87

صبح ساعت ۵  حرکت به سوی روستای رود فرق پایان جاده به ارتفاع 1362 متر

ساعت7:30 حرکت به طرف آبشار

ما اکثر مسیر را در شیب تند از لابلای سنگهای صعب العبور و گذراز رود خانه تا ساعت ۱۲راهپیمایی کردیم تا توانستیم در آخرین باغچه نزدیک آبشار در میان گلهای نرگسی چادر زده و استراحت بکنیم ارتفاع این نقطه 1625 متر ازسطح دریا بود.

چهارشنبه ۷ صبح از محل کمپ حرکت نموده و حدود ساعت ۱۱صبح پای آبشار زیبا وَروار رسیدیم. که برف و یخهای سینه آبشار و توده عظیم برف پای آبشار جلوه ای خاص به این بلندترین آبشار ایران داده بود.

پس از گرفتن یک عکس دسته جمعی سوار بر گرده ای سنگلاخی مشرف به آبشار شدیم. و تاساعت ۱۳پس ازعبور از لابلای سنگهاو پشت سر گذاشتن یک صعود طولانی خود را به بالای آبشار رساندیم و پس از صرف نهار وکمی استراحت و بازدید از آبشار 5متری مافوق این آبشارو صخره های عظیم و دیواره بالای آبشار و گرفتن عکس و اندازه گیری ارتفاع بالای آبشار به در ساعت 15 به سمت قله حرکت نمودیم.

از اینجا کم کم مسیر رودخانه پوشیده از برف می شد وتا ساعت 30/18 دقیقه از میان رودخانه پرآب و برف و یخ گذشتیم تا جائیکه بعلت تنگی رودخانه و پر برف بودن یال سمت راست را صعود نمودیم تاشب را پای قله استراحت و صبح روز بعد قله را فتح نمائیم که متاسفانه در ارتفاع 3000 متری به گرده یخچالی و پرتگاهی برخوردیم که عبور از آنها بدون داشتن لوازم فنی نظیر کرامپون و کلنگ یخ برای ما  غیر ممکن بود.بناچار برگشتیم .آفتاب غروب کرد و مایوس از فتح قله

تا ساعت 21 از همان راهی که  آمده بودیم برگشتیم تا به آخرین باغچه پای قله رسیدیم ارتفاع آخرین کمپ 2460 متر بود .

صبح روزپنجشنبه ۰۸/۱۲/۸۷ساعت 5/7 پس از صرف صبحانه و چای از مسیر بالای آبشار و رودخانه (کروژ) و جاده مالرو به سمت روستای رود فرق بازگشتیم این مسیر از میان درختان اُرس –زیتون-بادام و درخچه های بی شمار با پیچ وخم بسیار که جای جای آن حصاری برای نگهداری گوسفندان در فصل بهار به چشم میخورد  بود

ساعت حدود 11 به دو آبی و ساعت 5/1 بعدازظهر به نزدیک روستا رسیدیم . در اینجا نهار صرف شد و ساعت 4 وارد روستا شدیم. و بعد از تعویض لباس به طرف جیرفت حرکت نمودیم.