اردوهای کوهنوردی, گزارشات صعود

گزارش اردوی نهایی انتخاب تیم کوهنوردی استان آذربایجان غربی اعزامی به قله لنین سال 90

گزارش اردوی نهایی انتخاب تیم کوهنوردی استان آذربایجان غربی اعزامی به قله لنین

عنوان برنامه : صعود به قله دماوند

هدف اجرا : انتخاب نهایی اعضای تیم با حضور ناظرین محترم فدراسیون کوهنوردی

منطقه اجرا : دماوند ( جبهه های جنوبی ، جنوب غربی ، جنوب شرقی )

تاریخ اجرا : 11 لغایت 14 خرداد ماه 90

سرپرست برنامه : آقای اسماعیل فرامرزی

مسئول فنی : آقای اسماعیل سپهری

پزشک تیم : آقای دکتر حسن قاسمی

ناظرین فدراسیون : آقایان ایرج معانی ، محمود هاشمی

تعداد نفرات  : 11 نفر

چهارشنبه 11/3/90

با توجه به آماده نبودن وسیله نقلیه برای تیم استان و بنا به مصلحت سرپرست برنامه بنا شد که نفرات روز پنجشنبه در قرارگاه فدراسیون کوهنوردی در پلور خودشان را معرفی نمایند .

پنجشنبه 12/3/90

ساعت 12 ظهر در قرارگاه پلور تیم جمع شده و پس از آماده شدن و آمدن ناظرین محترم فدراسیون بوسیله دو دستگاه نیسان راهی گوسفندسرا شدیم . ساعت 13:30 به گوسفندسرا رسیدیم و پس از آمده شدن و آشنایی با مربیان و مختصر توضیحی در مورد شرایط اردو ساعت 13:50 به مقصد  پناهگاه در ارتفاع 4200 متری حرکت کردیم . ابتدا با سرعتی ملایم کوهپیمایی را شروع کرده و در مکانی مناسب نفرات فراخوانده شده خودشان را معرفی و دوره هایی که آموزش دیده بودند را اعلام کردند .ساعت 16:20 به پناهگاه رسیدیم و در مکانی تعیین شده چادرها را برپا نموده و سپس به استراحت پرداختیم . ساعت 21 با کوله حمله و استفاده از کرامپون با آقای هاشمی در جبهه جنوب غربی فعالیت داشتیم و پس از صعود به یال جنوب غربی  به چادر ها بازگشتیم واز جانب ناظرین اعلام شد که فردا ساعت 6 صبح به قله حمله می کنیم .                                               نکات قابل توجه امروز : تست استقامت و کوهپیمایی – اصول گام برداری – مهارت های کمپ زنی – مسیرشناسی – نظم تیمی .

جمعه 13/3/90

بیدارباش ساعت 5 صبح اعلام شد . تعداد نفرات حاضر برای صعود به قله به سرپرستی آقای هاشمی 10 نفر بود .ساعت 6:10 با تجهیزات و کوله حمله و استفاده از کرامپون از مسیر یخچال به سوی قله حرکت کردیم . با سرعتی مناسب و عوض کردن جلودار هر 100متر یکبار از مسیر یخچال جنوب غربی منتهی به قله در نهایت ساعت 9:50  قله را صعود نمودیم .لازم بذکر است که شرایط جوی ناپایداری در منطقه حاکم بود .

نکات قابل توجه در هنکام صعود : توان استقامت –  اصول گام برداری و حرکت روی یخچال – همکاری تیمی –  تسلط و تمرکز .

سپس ساعت 11:20 به چادرها بازگشتیم . پس از استراحتی سه ساعته در پناهگاه حاضر شدیم و جلسه ای در مورد مباحث پزشکی کوهستان از جانب پزشک تیم و سخنانی چند از تجربیات مربیان گرامی در همین خصوص داشتیم .  ساعت 18 مجدد از یال جنوب شرقی به سمت قله حرکت کردیم ، اما اینبار درای تولینگ کار کردیم سپس در مورد هم طناب شدن با طنابچه انفرادی نکاتی را از مربیان فرا گرفتیم . ساعت 20:30 به چادرها بازگشتیم .ِ

نکات قابل توجه : مهارتهای زدن گره – مهارتهای درای تولینگ وصعود از صخره ها و …

شنبه 14/3/90

ساعت 6 بیدارباش اعلام شد . ساعت 7  صبح 10 نفر از اعضای تیم به سرپرستی آقای معانی از یال جنوب شرقی مجدد راهی قله شدیم . ساعت 8:30 به آبشار یخی رسیدیم و در بین راه توان سرعت و آیتم هایی نظیر سقوط و تکنیک ترمز کردن به شیوه های مختلف مورد آزمون قرار گرفت . ساعت 11به پناهگاه بازگشتیم و پس از صرف چای و سخنانی در مورد وضعیت تیم از جانب ناظرین محترم فدراسیون و قدردانی سرپرست و مسئول فنی محترم تیم ، ساعت 12:15 پناهگاه را ترک کرده و 14:15 به گوسفند سرا بازگشتیم .

جمع بندی کلی :

کوهنوردی در استان آذربایجان غربی پس از درگذشت زنده یاد محمد اوراز سیر نزولی به خود گرفت و بر همین اساس بنا شد که برای احیای این رشته در استان برنامه ای برون مرزی طرح ریزی شود .تلاش های زیاد سرپرست و مسئول فنی محترم تیم برای محقق کردن این هدف با مسئولان فدراسیون و برگزاری اردوهای لازم برای انتخاب نفرات ، انجام شد. در این اردو با حضور ناظرین محترم فدراسیون کوهنوردی و تجربیات ارزشمند آنان تیم ارزیابی شد تا درنهایت با ارنج مشخص برنامه برون مرزی به قله لنین برگزار شود .

در نهایت از حمایت جناب آقای آزادی ریاست محترم هیات کوهنوردی استان و مساعدت فدراسیون کوهنوردی در اجرای برنامه و ناظران محترم آن فدراسیون تشکر و قدردانی می کنیم .