کوه نوردی, گزارشات صعود, معرفی کوه‌های منطقه

گزارش صعود به قله اورین ( ئاورین ) سال 88

در روز 5شنبه مورخ  18/4/1388 با هماهنگی قبلی تعداد 40 نفر از اعضای گروههای مختلف کوهنوردی شهرستان مهاباد زیر نظر هیئت کوهنوردی این شهرستان جهت صعود به قله اورین واقع در 42 کیلومتری شهرستان خوی از توابع استان آذربایجان غربی بشرح زیر اقدام نمودند :

نام برنامه : صعود به قله اورین

سرپرست برنامه : آقای قادر دانشیار

ارتفاع قله : 3645 متر از سطح دریا

محل تجمع : 1- دفتر کانون کوهنوردان اوراز مهاباد 2 – هیئت کوهنوردی شهرستان مهاباد

ساعت حرکت : 13 مورخه 18/4/1388

مسیر حرکت : ازاستان آذربایجان غربی، شهرستان مهاباد به ترتیب به شهرستانهای ارومیه125 کیلومتر – شهرستان سلماس 85 کیلومتر – شهرستان خوی 45 کیلومتر و ازشهرستان خوی باگذر از روستاهای پسک سفلی – بدلان – حصار ( واقع درغرب شهرستان خوی ) جمعا” بطول 42 کیلومتر ( طول مسیر از مهاباد تا پناهگاه کلا” 297 کیلومتر )

پوشش گیاهی وسنگی کوه اورین : چمن زار طبیعی – خار- تیزک- گلهای وحشی رنگارنگ

وضعیت آب : تاارتفاع حدود 2800 متری چشمه ها وجویبارهای فراوانی دارد که باعث سرسبزی هرچه بیشتر منطقه گردیده است . از ارتفاع 2800 به بالا بواسطه آتشفشانی بودن کوه دراعصار قبلی ( احتمالا” میلیونها سال قبل ) ازپوشش گیاهی کاسته شده و ازسنگ های ریز ودرشت انباشته گردیده است .

روز پنجشنبه مورخه 18/4/1388

راس ساعت 30/13 با نیم ساعت تاخیر با 2 دستگاه مینی بوس به مقصد شهرستان خوی حرکت کردیم  وساعت20 به آنجا رسیده ومستقیم به اداره تربیت بدنی رفتیم که قبلا از آمدن ما مطلع بودند. دراداره تربیت بدنی از جانب آقایان عظیم خانی ( رئیس اداره تربیت بدنی شهرستان خوی ) موسی خانی ( رئیس سابق اداره تربیت بدنی شهرستان خوی ) رحیم ضیافتی ( رئیس هیئت کوهنوردی شهرستان خوی ) بخوبی از ما استقبال نمودند تاجائیکه با خرید 4 کارتن آبمیوه ( ساندیس ) بحقیقت شرمندگی ما را چندبرابرکردند. در آخر نیز تیم ما را تا جاده ای که به مسیر روستای حصار ختم می‌شد بدرقه نمودند .( لازم بذکر است که شخصیت آقای قادر دانشیار وآشنایی قبلی ایشان با آن افراد دلیل اصلی محبتهای بی شائبه آنان با تیم ما بود که به سهم خویش شخصا” از ایشان سپاسگزاریم.

ساعت 21 به روستای حصار رسیدیم و با حمل کوله های خود یکسره به پناهگاه اورین رفته وبعد از خیر مقدم صمیمانه آقای رضازاده ( متصدی و سازنده پناهگاه ) شب را در آنجا استراحت نمودیم . ( خانمها در یک اطاق بخصوص در پناهگاه اتراق کرده و آقایان در بیرون و پشت بام پناهگاه چادر زدند )

روز جمعه مورخه 19/4/1388

ساعت 5 بامداد ازخواب بیدار شدیم وپس از صرف صبحانه ساعت 6 بامداد بسوی قله بصورت تیمی حرکت کردیم . بعد ازگذشتن ازفراز ونشیبهای کوه اورین ساعت 10 ( بعد از4 ساعت کوهپیمایی ) به قله رسیدیم و پس ازگرفتن عکسهای یادگاری از قله فرود آمدیم .

مضافا” اینکه اعضای تیم در سه دسته به قله صعود کردند .

ساعت 16 همان روز با سوار شدن به مینی بوسها وپرداخت هر نفر 7000 تومان کرایه ماشین بسوی مهاباد عزیمت نموده وساعت 30/22 به منزل رسیدیم . ( در گردنه قوشچی درمسیر ارومیه به سلماس به تصادف ناشی ازبارندگی ولعزندگی جاده برخوردنمودیم که یکدستگاه اتوبوس SCANIA بعلت لغزش ودرنهایت انحراف براست با دیواره کوه کنار جاده برخوردکرده

نقاط قوت برنامه : رهبری خوب تیم توسط آقای دانشیار بواسطه داشتن دوستانی در اداره تربیت بدنی شهرستان خوی ودرنتیجه راهنمایی بسیار خوب آنان بسیاری از مشکلات پیش بینی نشده را از سرراه تیم برداشت .

نقاط ضعف برنامه : پراکندگی تیم و در نتیجه صعود تیم بصورت چند دستگی –  عدم استفاده برخی ازاعضای تیم از لباس و تجهیزات کوهنوردی – نداشتن بی سیم برای مواقع اضطراری – نداشتن دستگاه GPS برای استحضار دقیق ازارتفاع و موقعیت تیم .

کانون کوهنوردان اوراز مهاباد   .   حسن سینا 20/4/1388

همنوردان عزیز و محترم

… این روستا به علت شرایط طبیعی فاقد زمینهای بزرگ مزروعی است. مراتع و چمنزارها تنها محل درآمد اهالی زحمتکش این روستا را تشکیل می‌دهد…

عاجزانه یادآوری می‌کنیم مسیر حرکت خود را طوری تعیین نمایید که به چمن‌زارها و علوفه اهالی صدمه نرسانید.