کوه پیمایی, گزارشات صعود

گزارش برنامه کوهپیمایی منطقه میرگه‌فال (حصار قله دالان پر) و آبشار سووله دووکه‌ل سال 89

گزارش برنامه کوهپیمایی روز جمعه 4تیر ماه 1389

مقصد: منطقه میرگه‌فال (حصار قله دالان پر) و آبشار سووله دووکه‌ل

هدف برنامه:  گرامیداشت خاطره همنورد سعدون جفایی عضو گروه سپی‌سنگ مهاباد

نوع برنامه : کوهپیمایی سبک یک روزه

سرپرست: آقای ابراهیم خاتمی

محل برنامه:  منطقه مرگور اشنویه بخش دزه روستاهای کیسیان و گوله‌بی

تعداد: 23 نفر

ساعت 5 صبح روز جمعه 4 تیر ماه تیم 23 نفره از مقابل کانون کوهنوردان اوراز مهاباد به وسیله یک دستگاه مینی‌بوس (کاک حسین) پس از عبور از شهرهای محمدیار، نقده و اشنویه به طرف دره قاسملو حرکت کردیم. پس از رسیدن به روستای آغبلاغ در دشت‌بیل به سمت غرب حرکت کرده با گذشتن از بخش دزه(دیزج) و روستای گیسیان با عبور از راه آسفالته گردنه بز‌سینا در آخرین نقطه جاده آسفالت کوه بزسینا  در ساعت 8:20 توقف کردیم.

این منطقه کوهستانی و دارای آب و هوای سرد بوده دسترسی به آب چشمه‌ها و رودخانه حاصل از ذوب شدن برفها آسان و فراوان است و تیر ماه فصل مناسبی است برای صعود ولی با توجه به وضعیت امنیتی قله دالات‌پر که مرز سه کشور ایران، ترکیه و عراق است قبل از صعود به قله باید از وضعیت آن مطلع شد. در جوار دالان‌پر قله بز‌سینا در داخل کاک ایران قرار دارد که در این فصل صعود به آن و بخصوص صعود از دو مسیر یخچال آن مناسب است. این منطقه دارای دریاچه‌های فراوانی است که در تیر ماه یخهای آن ذوب می‌شود. با توجه به وجود جاده آسفالت و آب و هوای مناسب مدتی است این محل بازدیدکنندگان بسیاری دارد. پوشش گیاهی منطقه بیشتر مراتع و گون است و مردم این منطقه کرد بوده و با لهجه کرمانجی صحبت می‌کنند. به وسیله خودرو لندرور هم میتوان به دریاچه‌های منطقه دسترسی پیدا کرد.

پس از پیاده شدن از مینی‌بوس، صرف صبحانه و برداشتن کوله‌‌ها به طرف منطقه میرگه‌فال که حصار قله دالان‌پر محسوب می‌گردد حرکت کردیم. ساعت 13 به محل مورد نظر رسیده به احترام همنورد گرامی روان‌شاد سعدون جفایی کنار تابلوی یادبود خاطره این کوهنورد فقید فاتحه‌ قراعت شد. (چند سال قبل سعدون جفایی در راه قله دالان‌پر دچار ایست قلبی شد و متاسفانه همنوردان خود را ترک کرد و به دیار باقی شتافت). بعد از ادای احترام و گرفتن چند عکس گروهی به همراه پلاکارد یادبود به سوی چشمه میرگه‌فال حرکت کرده ساعت 13:30 ناهار صرف شد و تا ساعت 16 به استراحت پرداخته و جهت عزیمت از مسیر دیگر به سوی آبشار “سووله‌دووکه‌ل” حرکت کردیم که از اینجا بیشتر مسیر سراشیبی و از کنار رودخانه خروشان خواهد بود. کنار آبشار نیز کمی استراحت کرده و بعد از رسیدن به روستای گوله‌بی با سوار شدن به مینی‌بوس که در این روستا منتظر ما بود به طرف مهاباد حرکت کردیم. همراه کلیه اعضای تیم در نهایت سلامت ساعت 23 به مهاباد رسیدیم.