سنگ‌نوردی طبیعت, گزارشات صعود

گزارش برنامه سنگنوردی دیواره (گلو- لک‌بن) سال 89

گزارش برنامه  سنگنوردی دیواره(  گلو- لک‌بن)

از روز سه‌شنبه 12/5/1389 با دیگر بچه‌های کانون به فکر اجرای برنامه سنگنوردی در محل دیواره لک‌بن بودیم که پس از برنامه‌ریزی های لازم در روز پنج‌شنبه 14 مرداد برنامه مورد نظر خود را شروع کردیم. دیواره لک‌بن در نزدیکی روستایی به همین نام و ابتدای دره‌ی تنگی است با دیواره‌های بلند که سرآغاز ورود به منطقه باستانی سرشاخان است. منطقه‌ای مرتفع و زیبا دارای قلعه‌های قدیمی که در چند قله فقط اسامی آنها باقی مانده است. معروفترین آن قلات شاه است مربوط به دوره ماناها. این دره در ابتدای حوزه‌ی استحفاظی پیرانشهر است و بیشتر از 30 کیلومتر از جاده مهاباد پسوه دور است. جاده فرعی خاکی از روستای لک‌بن تا ابتدای دره 5 کیلومتر است و رودخانه لک‌بن از کنار آن عبور می‌کند. ارتفاع دیواره‌ةای این دره به بیش از دویست متر می‌رسد. در این دیواره‌ها  مسیرهای سنگنوردی  رول کوبی شده وجود دارد .

تیم شامل 7 نفر ودو میهمان بود به سرپرستی  کیان صدقی  به اسامی: علی ابراهیم زاده،‌ فرزاد ابراهیم زاده، کسری قاضی سوسنه کریم زاده، رضا بایزیدی،  آرش اسماعیل‌زاده  و میهمان‌ها : شیرزاد ابراهیم‌زاده و هیوا فتحی بود. راس ساعت 2 بعد ازظهر با دو ماشین پیکان راهی منطقه شدیم. ساعت 15:45 به مقصد رسیده پس از برپایی چادرهای در محل تعیین شده‌ی کمپ و اسکان بارهای همراهمان در محل با انجام حرکات کششی و نرمشی برای اجرای تمرینات ، رضا وکسری آماده صعود در مسیر اسماعیل سپهری شدند که به موازات مسیر شریف زردی (کوهنوردان نقده)قراردارد

دونفر هم طناب بعدی کیان صدقی و آرش اسماعیل‌زاده  بر روی یکی از صخره‌های روبروی کمپ مشغول به صعود شدند. مسیر 20 متر ارتفاع داشته وبرای صعود سرطناب کیان صدقی ابزار گذاری کرده و از ابزارهای میخ، فرند و کیل استفاده نموده پس از صعود دو نفر در انتهای مسیر گارگاه قرقره ایجاد کرده تا دیگر نفرات هم صعود کنند، سپس استاعلی،  فرزاد و سوسنه مسیر را صعود کردند. بچه‌های مسیر سپهری نیز پس از بازگشت و نیز همراه شدن با آقای عزیزی و خانم سحر عبدی به ما پیوستند. تیم به استراحت پرداخت و بعد از صرف شام و کمی گپ زدن  و گفتگو بچه‌ها به چادر هایشان برگشتن وعده ای در فضای باز کمپ خوابیدند.  صبح ساعت 7:30 از خواب بیدار شده نرمش انجام دادیم و پس از صرف صبحانه‌ای سبک خود را برای تمرین آماده کردیم ضمن مشورت سرپرست با آقای  جمال عزیز  سرپرست کمیته فنی کانون قرار بر این شد که چهار نفر بر روی مسیر‌های سپهری و زردی کار کنند.  ساعت 9 صبح پای مسیر‌ها بودیم . مسیر زردی 100 متر ارتفاء داشته  شامل سه کارگاه  بر روی طاقچه و بین هر کارگاه بیست میانی وجود دارد که مسیر کامل رول کوبی شده و کارگاه ها سیم بکسل دارند. در طی مسیر رول های p دنا و صفحه دار و همچنین دو شیب منفی 3 متری و دو تراورس 8 متری دیده می‌شود که کیان صدقی و آرش اسماعیل‌زاده هم طناب این مسیر شدند. کسری قاضی و رضا بایزیدی نیز  هم‌طناب مسیر سپهری بودند. مسیر سپهری  به موازات مسیر زردی دارای  سه کارگاه است با  23 میانی در بین هر کارگاه و اولی به صورت ایستاده دومی طاقچه و آخری بروی قله وبر سطح زمین قرار دارد. پس از صعود مسیرها 4 نفری از مسیر سپهری که کارگاه آخر هم سیم بوکسل داشت فرود کردیم پس  از بازگشت و صرف نهار آرش اسماعیل‌زاده به صورت سرطناب تا کارگاه 1 به ارتفاع 30 متر صعود کرده و به صورت  حمایت از بالا  سوسنه سحر و استاد علی  را حمایت و آنها نیز صعود کردند پس از بازگشت و صرف عصرانه کاک حسین با مینی بوس پیدا شد و از قرار معلوم برای باز گشت ما به شهر امده بود کمی گپ زدیم و ساعت 8:30 پس از جمع کردن کمپ و سر شماری وسایل فنی راهی مهاباد شدیم