کوه نوردی, گزارشات صعود

موقعیت جغرافیایی صعود : جبهه شمال شرقی

وضعیت آب و هوایی: آفتابی و گاهی با آسمانی کمی ابری با کاهش محسوس دما در شب

امکانات ارتباطی تیم: موبایل،‌بی‌سیم و  GPS – تجهیزات تیم: زمستانی

تعداد نفرات:۵ نفر- سرپرست برنامه: آقای جلیل پسوه‌ای،‌ مسئول تدارکات : آقای علی شنگه پور، مسئول فنی : کسری قاضی، پزشکیار تیم: سیامند نوزاد، عکاس: آرش اسماعیل زاده

جمعه ۱۴ آبان ۱۳۸۹

ساعت 5صبح به وسیله یک دستگاه خودرو شاسی بلند مهاباد را به مقصد لاهرود مشکین شهر ترک کردیم. با عبور از شهرهای میاندوآب – تبریز-اهر و مشکین شهر به لاهرود رسیدیم. پس از پرس و جو از وضعیت راهها و مسیر پناه‌گاه به طرف شابیل حرکت کرده وارد جاده خاکی منتهی به پناه‌گاه امریکایی‌ها شده در راه از زنجیر چرخ استفاده کردیم. ساعت ۱۴ به پناه‌گاه در ارتفاع 3682 متر رسیده در یکی از اتاقها اسکان یافته ناهار را صرف کردیم. بعد از تعویض لباسها جهت هم هوایی به مدت یک ساعت در یکی از مسیرها به کوهپیمایی پرداخته و شب را در حالی که تنها تیم حاضر در پناه‌گاه بودیم مهمان آبگوشت دست پخت سرپرست تیم شدیم.

شنبه 15 آبان

صبح ساعت ۶بیدار شده پس از قراردادن وسایا اضافی در خودرو  در هوایی سرد (احتمالا ۱۰ درجه زیر صفر)به طرف قله حرکت کردیم. بعد از پناه گاه در مسیر حجم  برف در بعضی نقاط به ۷۰ سانتیمتر میرسید. برفکوبی تا قله سرعت صعود را کم کرده بود. نزدیک سنگ محراب صدایی شبیه به ریزش بهمن شنیدیم ولی ناگهان متوجه پرواز یک جنگنده بر بالای سرمان شدیم که امری غیر عادی بود. ساعت 12:45 با یاد زنده یاد مقبل هنرپژوه  به قله رسیده و در کنار دریاچه یخ زده ۴۵ دقیقه به استراحت و گرفتن عکس گذشت. ساعت 13:30 به طرف پایین حرکت کرده و ساعت ۱۶ به پناه‌گاه رسیدیم. و یلافاصله به طرف مجتمع شابیل بازگشتیم. تا ساعت 18 در آبگرم شابیل استراحت کرده و بعد از طی مسیری که روز قبل آمده بودیم در نهایت سلامت بعد از اجرای برنامه ای موفق ساعت ۲۴ به مهاباد رسیدیم.