کوه پیمایی, گزارشات صعود

گزارش برنامه ارتفاعانت همام سال 88

روز جمعه 21 اسفند ماه 1388 تعداد 17 نفر از اعضای کانون به همراه 4 نفر از اعضای گروه سپی سنگ  مهاباد به وسیله یک دستگاه مینی‌بوس ساعت 6:30 ار مقابل دفتر کانون به طرف گردنه میدان بلک حرکت کردیم.با یک ربع ساعت تاخیر در میدان کوهسار از مسیر جاده مهاباد – پسوه – پیرانشهر و از ساحل شمالی دریاچه سد مهاباد ساعت 8 به محل شروع کوهپیمایی رسیدیم. مسیر حرکت توسط سپرست برنامه آقای جلیل پسوه‌ای تعیین شد و از همان ابتدا 4 نفر کوهنورد سپی‌سنگ از گروه ما جدا شدند. با توجه به ارتفاع منطقه دسترسی به خط‌الرس آسان بود و بعد از نیم ساعت گروه حرکت خود را جهت وارد شدن به دره سرسبز همام و بایزبگ ادامه داد. هوا نیمه ابری تا تمام ابری بود با وزش نسبتا کم باد و هوایی بهاری. صبحانه در کنار چشمه همام صرف شد و ساعت 9 به طرف انتهای دره حرکت کردیم. پس از استراحتی کوتاه ساعت 12 گروه جهت صعود به ارتفاعات مقابل مشرف به دریاچه سد مهاباد حرکت خود را در شیبی نسبتا تند آغاز کرد. مسیر با شیبی بیش از 45 درجه و نفس گیر بود طوری که کسانی که از قدرت بدنی بالایی برخوردار بودند پس از یک ساعت و چهل و پنج دقیقه به قله رسیدن و چند نفری با نیم ساعت تاخیر به آنها ملحق شدند. از اینجا که بلند ترین قسمت میدان بایین دره است تا چشمه میدان یک ساعتی راه است و مسیر سرپایینی است.ساعت حدود 14 نهار صرف شد و پس از استراحت ساعت 15:30 هنگامی که باد بسیار تندی می‌وزید به طرف کمپ کوهنوردی سه کانیان حرکت کرده پس از چند صعود و فرود از مسیر پاکوب در حدود ساعت 16:30 به کمپ رسیده پناهگاه گروه سپی سنگ را انتخاب کرده یک ساعتی جهت صرف چای و استراحت آنجا توقف کردیم. اکثر گروههای کوهنوردی مهاباد از جمله کانون در سه کانیان پناهگاههای مناسبی احداث  و این محل را به یک دهکده کوهنوردی تبدیل کرده‌اند. ساعت 17:30 از مسیر پاکوب سه حصار به طرف مهاباد بازگشته و هوا تارک شده بود که تمامی اعضای گروه در نهایت سلامت به مهابد رسیدیم.